Den som väntar på något gott

Två inlägg tillbaka så skrev jag att jag skulle dela med mig av frukosttips, och det kommer. Men det kommer inte förrän nästa vecka. Bor just nu i flyttlådor och vill även dela med mig av bilder till inlägget därför väntar vi med det. Dessa dagar är det ingen ordning på mat. Äter knäckebröd, turkisk yoghurt, banan, musli, kokoschips, ägg, jordnötssmör och sen börjar vi om. Samma hela dagen. Men så får det bli när det är så rörigt och det känns inte lönt att försöka börja laga något rejäl middag. Bara imorgon också, sen flyttar vi och sen blir det ordning igen.
 
Mina känslor med at flytta är helt magiska. Vi ska flytta till hus, ett underbart fint hus med trädgård. TRÄDGÅRD? Kan ni förstå? Jag eller vi ska få en trädgård, som jag längtar. Och jag ska fotografera massa och ge er massvis av tips på hälsa och mat. Jag kan fota fina matbilder utomhus och sedan gå in och äta om vädret är lite kallt. Jag längtar och nu har det gått 4 månader sedan vi skrev papperena.
 
Nu är vi här, vi ska bo i hus!
 
 
 

Enkla sätt till en hälsosammare livsstil

 
Dags att börja leva hälsosammare? Börja med att byta ut enkla varor i din mat. Det ska vara bra kolhydrater, fetter och protein. Välj långsamma kolhydrater och försök att hoppa över de snabba kolhydraterna så mycket det går. Jag ger er några exempel i varje kategori och enkla saker att byta ut är t.ex. vanlig pasta till fullkornspasta.
 
Långsamma kolhydrater:
Fullkornsprodukter - t.ex. fullkornspasta och fullkornsbröd (det bästa är att baka själv för då vet man exakt vad brödet innehåller.
Havregryn
Bönor och linser
Quinoa
Råris
Rotfrukter
De flesta grönsaker som växer ovanjord
Frukt
Bär
Osötad musli (Gör egen eller läs noga på förpackningarna, de flesta produkter innehåller mycket socker så var noga med vad du väljer)
Rågflingor
 
Snabba kolhydrater - undvik dessa:
Socker
Vetemjöl
Godis
Vit Pasta och ris
Bröd
Läsk
Sylt
Kakor
Chips
Pommes
Flingor

Fett:
Olivolja
Kokosolja
Naturella nötter
Frön
Avokado
Naturellt jordnötssmör (Läs på förpackningen, ska innehålla endast jordnötter och kanske lite olja)
Fet fisk (Lax, makrill, tonfisk, sill mfl.)
 
Protein:
Ägg
Kött
Fisk
Fågel
Keso
Kvarg
Naturella nötter
Proteinpulver
Linfrön
 
Det går mycket ryckte om frukt, om det är bra eller dåligt. Vi har alltid fått höra att frukt är bra och frukt innehåller många bra ämne så jag tyckte man ska fortsätta äta det även om där är snabba kolhydrater i vissa av dem. Man äter ju inte 10 bananer om dagen.
 
0 kommentarer
publicerat i Allmänt, Läsvärt;
Taggar: Bra fetter, Fett, Hälsosam livsstil, Hälsosam mat, Läsvärt, Långsamma kolhydrater, Protein, Snabba kolhydrater

Vad ska jag äta till frukost?

Den eviga frågan, det ska oftast vara enket, gott och mättande. Jag har tänkt skriva ner lite tips på frukostar och dela med mig av. Just nu är min favorit banan, risentas GI musli, kokoschips och havremjölk, och något enkelt bredvid.
 
Inlägget om frukost kommer inom ett par dagar, förhoppningsvis redan imorgon när jag pausar mellan flyttlådorna.
 
 
Visa fler inlägg