Grova glutenfria frallor

 
Efter att boken nytt bröd kom ut har jag fått dille på att testa baka glutenfritt. Här kommer ett recept på grova frallor, de är enkla att göra och blir riktigt goda.
 
Det negativa med dessa glutenbröd är att de har jästid på cirka 2 timmar så det är inget man kan komma på att göra till frukost samma dag man ska baka dem, om man inte går upp innan tuppen såklart.
 
En viktig sak är att ha en köksvåg så man snabbt kan mäta upp alla ingredienser, min köksvåg använder jag väldigt ofta och är en bra investering (eller jag fick den faktiskt i julklapp!).
 
 
Ingredienser till 10 frallor
 
500 gmjölk
20 g jäst
25 g rapsolja
50 g mörk sirap
25 g fibrex
10 g hela svarta psylliumfrön
100 g havregryn
70 g bovetemjöl
25 g sojamjölk
1 krm brödkryddor
1 tsk salt
20 g psylliumfröskal
 
Beskrivning
 
1.Blanda alla ingredienser till en slät deg genom att använda en visp.
2. Låt degen jäsa i en bunke täckt med plast i cirka 2 timmar.
3. Olja in händer och en slev och gör 10 frallor av degen.
4. Lägg frallorna på en plåt klädd med bakplåtspapper.
5. Låt jäsa i cirka 40 minuter.
6. Grädda i 225 grader i 20-25 minuter.
 
 
#1 - - Mathias&Rebecca:

Mums, det där såg riktigt gott ut! : )Ha en underbar dag! :)

#2 - - Sofie:

Ser verkligen super gott ut!

#3 - - Robin:

Jag äter bara glutenfritt bröd. Så det här passade mig perfekt ^^ Tack!

#4 - - Kalle:

Jag har aldrig bakat glutenfritt, testar precis detta recept. Jag tror det ska vara sojamjöl, inte sojamjölk? jag bytte hursomhelst ut det mot mandelmjöl för att utesluta sojaprodukter. Det kommer från en bok av Jessica Frej. Nu ska "degen" (det ser ut som en trött smet) stå i ca 1,5 timme till innan jag ska rulla till frallorna. Ska det verkligen vara så lite bovetemjöl?? Mvh, Kalle

Svar: Hej Kalle! Det ska vara sojamjöl, har skrivit fel men mängden på bovetemjölet stämmer. Degen är lite kladdig och man behöver olja in händerna för att kunna göra bullar. Hoppas bullarna blev bra!
Suzette - Ecolivia Nilsson