Julbröd

Det är cirka 2 månader kvar på detta året, vilket innebär att julen närmar sig. Jag har redan fått julkänsla och planerar hur vi ska ha det här hemma i jul och vad jag ska baka. Först ut blev ett julbröd, ett glutenfritt julbröd. När brödet stod i ugnen doftade det jul i hela huset, en underbar känsla flög sig igenom kroppen.
 

Jag ska berätta en misstag jag gjorde med detta bröd. Jag hade psylliumfrö istället för psylliumfröskal och det funkar inte, därför fick jag tipset av självaste författaren till receptet Jessica Frej att blanda i fiberhusk, lika stor mängd som psylliumföskal. Gjorde detta direkt och brödet blev hur bra som helst.
 
 
1 bröd
 
Ingredienser:
 
500 g mjölk
20 g jäst
100 g mörk sirap
300 g bovetemjöl
50 g maizena
1½ tsk salt
2 tsk malda kryddnejlikor
1 tsk ingefära
3 tsk pomerans
3 tsk brödkryddor
40 g psylliumfröskal
 
Beskrivning:
 
1. Blanda alla ingredienser utom psylliumfröskal till en slät deg, använd en visp. Tillsätt psylliumföskalen under vispning så inga klumpar bildas. Låt degen jäsa i 2 timmar i en bunke övertäckt med plast.
 
2. Sätt ugnen på 175 grader. Ta upp degen och forma till en limpa, pudra över bovetemjöl och grädda direkt i 45 minuter. Låt brödet svalna helt innan du skär i det.