Julbröd eller vinterbröd

Julen är över men snön har nu kommit. Därför funkar det bra med ett julbröd fortfarande, men varför ska det heta julbröd? Vinterbröd blir väl lika bra?
 
 
Med kanel och nejlika luktar det jul och smakar även jul. Perfekt bröd att ha på julbordet, eller som frukost i januari.
 
 
Detta brödet tog jag lite allt möjligt i eftersom jag hade massa mjölsorter med endast lite i så lika bra att bli av med det.
 
 
2 1/4 dl bovetemjöl
1 dl mandelmjöl
1 1/4 dl rismjöl
1 msk fiberhusk
2 matskedar smält kokosolja
2 ägg
1 tsk bikarbonat
1 krm vaniljpulver
1 msk kanel
1 msk nejlika (lite mindre, jag bara öste i kanel och nejlika efter vad som kändes bra)
1 nypa salt
2 3/4 dl mandelmjölk
 
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda de torra ingedienserna i en skål och blanda ner kokosolja, ägg och mjölk. Rör om.
3. Klä en brödform med bakplåtspapper och häll ner smeten och pensla med lite vatten.
4. Placera i mitten av ugnen, 50-60 minuter beroende på ugn. Jag hade inne mitt i 60-70 minuter (något konstigt med ugnen). Låt svalna och servera.